Bratislava

Ako správny lokálpatriot, ktorý ani na chvíľu nezmenil svoje trvalé bydlisko, by som mal na tomto mieste opísať Bratislavu ako miesto, ktoré by ste rozhodne mali navštíviť z tých či oných dôvodov. Nevravím, že by ste nemali, práve naopak. No mne sa v súvislosti s našim hlavným mestom v ostatných dňoch a týždňoch hlavou preháňajú úplne iné veci. Let me explain.

Keď ma Lenka s Marekom požiadali, aby som napísal krátky text o tom, ako vidím Bratislavu ja, nachádzal som sa zrovna v Amsterdame. Obklopený ľuďmi z hudobného biznisu z celého sveta snažil som sa propagovať a šíriť zvesť o našej bohumilej aktivite, festivale Wilsonic a prostredníctvom neho aj o Bratislave a Slovensku. To znamená čeliť otázkam typu: “Czech?”, “Slovenia?” alebo dostať odpoveď “Bratislava? Sure!”, no nad hlavou komixová bublina a v nej veľký otáznik. Nevediem si štatistiku, no subjektívne musím tiež priznať, že sa znalosť o existencii Bratislavy minimálne v Európe zvýšila. A to ma teší. A niekedy aj pobaví. Napríklad, keď sa môžem so svojimi britskými priateľmi baviť na ich krajanovi, čo kvôli masturbácii vo fontáne a následnom pobyte vo väzení musel volať svojej snúbenici, aby naňho rozhodne so svadbou počkala. Nádherné zviditeľnenie, no nie?

Áno, sú to väčšinou lowcostové letecké spoločnosti, ktoré zviditeľnili naše mesto na európskej mape a prinášajú k nám aj takýchto turistov. Tí sa pomaly, ale isto stali symbolom pre tento druh turizmu aspoň u nás, v našej milej Bratislave. No určite to nie sú iba oni, pre ktorých Bratislava znamená najmä lacné pivo a krásne devy, alebo pri najhoršom len inzerát typu “Bratislava only for 0.99p return!”. Čo ma však zaujíma viac je to, s čím si Bratislavu spájajú “tí druhí”. A nielen Angličania, ale všetci. Vrátane vás, českí bratia! Preto by som rád otočil otázku, položenú redakciou mne, smerom na vás. Dajte vedieť, čo znamená Bratislava pre vás, potešíte. Tak spájate si ju už konečne s Wilsonicom? Ale nie, žarty bokom. Naozaj ma to zaujíma. Miesto pre komentáre nižšie je vám k dispozícii.

(písané pre český časopis Time IN) 

One Response to “Bratislava”

  1. m:cro10 Says:

    Co pro mě znamená Bratislava?…hmm…asi se mi vždy vybaví Dunaj – řeka, která jako by symbolizovala vše co se v poslední době v tomhle městě děje…je to ten čerstvý vzduch, jenž s sebou přináší…člověka to inspiruje ke spoustě věcí…a voda jako taková svou podstatou smývá(odplavuje) to čeho by se rád zbavil…A tak nevím jestli to spolu nějak souvisí ale “místní” působí velice otevřeně, přátelsky…Proto se sem vždy rád vracím. A možná by bylo na místě srovnání s městkými lázněmi…takhle to na mě zkrátka působí co by návštěvníka, zatím se mi nestalo, že bych odcházel zklamaný z nějaké kulturní akce(takže nejenom Wilsonic stojí za návštěvu), další věc co mě vždy baví je sledovat co nového se postavilo/zrestaurovalo. A určitě je zajímavý všímat si kontrastů města z hradeb…na první pohled jakoby řeka pomyslně oddělovala tu technokratickou část Metropolisu(se svými paneláky a komíny Slovnaftu, chrlícími oheň) od humánněji založené oblasti – teda snad se to někoho nedotkne – myslím to obrazně, samozdřejmě na obou březích se dějí zajímavé věci…
    Zkrátka a dobře, vždy se budu do Bratislavy rád vracet…
    ještě bych dodal, že nejen Bratislava, ale celé Slovensko nabízí spoustu míst k “oběvování”.

Leave a Reply

