Ako som objavil ameriku

Pred pár dňami so mnou Miloš z Leporela robil malý rozhovor, za účelom zviditeľnenia nadchádzajúcej párty Milkshake v Subclube, kde som hral. Posťažoval som si v ňom, že sa na Slovensku za celé tie roky neobjavili výraznejšie osobnosti, ktoré by reflektovali dianie na “scéne” a zároveň by boli nezávislé. To znamená, že by na “pôde scény” nemali žiadne iné aktivity, čo by spĺňalo základný predpoklad ich objektívnosti.

Ono by sa možno aj nejakí tí žurnalisti našli, ak by existovalo relevantné médium. To však neexistuje a jediné čo máme k dispozícií sú webové fanziny, ktoré fungujú na báze dobrovoľnosti a obetovania voľného času svojich tvorcov. A tí sú vo veľkej miere anonymní. Prípadne sú to aktívni dídžeji či promotéri, skrývajúci sa za vymyslenými prezývkami. Samotné fanziny navyše fungujú len ako akýsi obsahoví agregátori tlačových správ kolísajúcej kvality. Aj to veľmi nešťastnou formou, postrádajúc akékoľvek filtrovanie či udávanie priorít.

Nechcel som však na tomto mieste rozoberať problémy neexistencie špecializovaných médií, schopných pomôcť oblasti, v ktorej sa pohybujem. Ani nie napádať spomenuté fanziny, ktoré sa však, vďaka chýbajúcim profesionálnym kanálom radi a hrdo stavajú na ich neobsadené miesto. Ako toto všetko teda súvisí s nadpisom tohto textu? Let me explain.

Ja osobne nespĺňam kritérium nezávislosti, keďže na scéne fungujem ako DJ a promotér od čias, kedy slovo scéna bolo ešte veľmi trúfalým označením. To znamená, že ak by som sa chcel alebo mal k jej dianiu vyjadrovať, nebudem mať nezaujatý pohľad. Klasický konflikt záujmov. Aj z tohto dôvodu som po celý ten čas odmietal ponuky na písanie do tlačových aj internetových médií, ktoré prichádzali a za tie roky ich veru nebolo málo.

Naskytlo sa však riešenie. A nebol by som to ja, keby som nepreferoval pomoc technológie. V tomto prípade nejde o “rocket science” ani o nejakú vyložene prevratnú novinku. Dlhé vedenie spôsobilo, že mi trvalo nejaký čas, než som si správne vysvetlil jej funkciu a pochopil jej poslanie. Alebo presnejšie možnosť využitia, ktorú ja pokladám za jej najväčšiu prednosť. Áno správne, je to “blogovanie”.

Ako som už spomenul, nejde o prevratnú novinku ani technológiu, ktorá práve unikla z laboratórií NASA. Blogy sú len relatívne novým nástrojom “starej” technológie – internetu. Sú tu s nami už zopár rokov, no práve za ten uplynulý prežili naozaj veľký rozmach. Posledné číslo hovorí čosi o vyše tridsiatich miliónov blogov na svete. A to je už počet, ktorý naozaj možno nazvať “blogosférou”.

Blogy som najskôr pokladal za niečo, čím si istí ľudia dobrovoľne ukrajujú zo svojho voľného času a dávajú voľný priebeh svojim grafomanským sklonom či exhibicionizmu. Prinajlepšom za akýsi “second hand journalism”. Aj toto bol dôvod môjho počiatočného ignorantstva. Z podobného dôvodu som onehdá tiež prestal navštevovať internetové fóra a diskusie. Obvykle neviedli k ničomu. Čo som však prehliadal, bola funkcia blogu ako kombinácie osobnej výpovede a zároveň efektívneho komunikačného nástroja. Takže nič také ako: “Môj milý denníček, píšem ti…bla bla bla”, ale niečo čo sa stalo významným pilierom tzv. občianskej žurnalistiky.

Áno, môžete namietať, že blogy sú len ďalším z odpadov, ktorý len prispieva k zamorovaniu už beztak nedýchateľného prostredia informačným smogom. Aj ja som si to zprvu myslel. Avšak nástroje tzv. Web 2.0, ktoré vznikajú na triedenie a organizáciu blogosféry (napr. collaborative filtering či memetrackers), z nej robia vynikajúci priestor na vedenie spoločenskej diskusie. A je jedno či ide o spoločnosť globálnu, alebo len malý svet zberateľov modrého Mauríciusa či slovenskú scénu elektronickej hudby.

Otvorenie vlastného blogu mi preto dáva možnosť prispievať svojou troškou do širšej diskusie a zároveň rieši môj konflikt záujmov, spomenutý vyššie. Uvítam preto každý ďalší blog na našom malom piesočku, ktorému sme si zvykli vravieť scéna. Čerstvý vzduch do jej dlho nevetranej miestnosti potrebujeme všetci. Oknom dokorán môže byť práve taká malá “sub-blogosféra”.

One Response to “Ako som objavil ameriku”

  1. baskaodo Says:

    na pohode si hral tak ze moja dusa nadobudla nemoznu hodnotu 0 stupnov kelvina
    no vdaka mam rada soky a zanechal si hlboku stopu
    zaciatok alebo asi posledny vstup tebou napisany bol napinavy
    asi si nemal dost cerstveho vzduchu
    tak nech sa ti lahko dycha hocikde tak ako aj mysli a citi

Leave a Reply

